Jump to content

Már legalább 11 áldozatot szedtek a Takata hibás légzsákjai

2017. 07. 11. 13:15

Bizonyára mindenki emlékszik még az elmúlt évek egyik legnagyobb botrányát generáló csalásra, ami a Volkswagen konszern nevéhez fűződik. Kétségtelenül csúnya dolog volt az a németektől, de közel sem annyira, mint amekkora a légzsákokat gyártó Takata nevéhez fűződik, még ha utóbbi nem is szándékosan okozta a hibát. 

Egyes becslések szerint akár 200 millió autót érinthet az eset, és így akár még ennél is több ember életét veszélyezteti közvetlenül – sőt, 11-en (egyes források szerint ennél is többen) már bizonyítottan áldozatul estek a vállalat hibájának.

A hiba forrása egyébként a légzsák-felfúvó patron, amely a tervezetthez képest sokkal nagyobb erővel robban fel, így sérülést, vagy akár halált okozva. A legújabb szerencsétlenségben egy Honda tulajdonosa veszítette életét, ráadásul saját garázsában, miközben bütykölte autóját. A szóban forgó négykerekű egyébként egy 2001-es Accord, amelyet már többször visszahívtak javításra, a tulajdonos nem jelent meg a szervizben – noha ez nem mentesíti a Takatát, a balesetet szenvedő fél felelősségét is felveti.

A visszahívások egyébként már régóta zajlanak, és már több tízmillió autóban cserélték ki a hibás elemeket, de így is rengeteg négykerekű jár még az utakon, amelyeknél fennáll a probléma, és sokan nem veszik eléggé komolyan a gyártók felhívását. A japán beszállító a múlt hónapban már csődöt jelentett, ami nem is csoda, hiszen a visszahívások miatt egyébként is dollármilliárdos veszteségekkel számolhattak, és akkor a különböző perekből és büntetésekből származó kiadásokról még nem is beszéltünk, amik akár meg is duplázhatják ezt az összeget.

Ami Európát illeti, arányait tekintve szerencsére jóval kisebb mértékben érinti az öreg kontinensre szállított négykerekűeket a botrány, mint az ázsiai és az amerikai piacra szánt autókat, ugyanakkor, amennyiben valakit értesít a gyártó a hibáról, és visszahívja az autót, azonnal érdemes eleget tenni a felhívásnak – nem éri meg kockáztatni. Aki azt gondolja, hogy ez a probléma csak az újabb autók esetében áll fenn, az téved, hiszen ahogyan a fent említett példa – és az érintett járművek hatalmas száma – is mutatja, a 2000-es évek elejétől kezdve rengeteg négykerekű esik a kalapba.

(Forrás: autopult.hu / kép: vezess)