Jump to content

Mennyit koptathatunk el egy autógumiból?

2017. 08. 31. 12:10

Bár az abroncsok kopásáról, a minimális profilmélységéről leginkább a tavaszi és őszi gumi-főszenzonban szokás beszélni, a téma mindig aktuálisnak tekinthető. Míg ugyanis a nyári gumiabroncsoknál csupán 1,6 mm profilmélység kell kötelezően meglegyen, a télieknél viszont 4 mm. Már ott, ahol azt előírják. További bonyolítás, hogy a nyári abroncsoknál teherautók és autóbuszok esetén is csupán a 75 centiméternél kisebb átmérőjű abroncsok esetén elegendő az 1,6 mm, a nagyobbaknál már 3 mm az előírás − a teljes szabályzás egyébként a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendeletben olvasható.

Milyen profilmélységet kapunk az új gumival?
Bizonyára ez foglalkoztatja legjobban az embereket, hiszen oké, hogy a minimumra van előírás, a maximumra azonban nincs. Egy olvasónk azt írta, hogy a kánikulai teszten győztes Firestone Roadhawk abroncsot újonnan 6,5 mm-rel kapta. Ez azért furcsa lenne, ezért aztán meg is néztük a nonstopguminál, a tesztelt (a tavaszi és a nyári teszten is próbált) példányoknál is legalább 7,4 mm-t mértünk. Ez azt jeleni, hogy még ebből is több mint 5 mm elkoptatható a szabályosság határáig. Oké, azért józan ember már 2-3 mm profilmélység között cserélteti az abroncsait.

Az 5 mm ökölszabálynak tekinthető
Természetesen nem csupán a Firestone gumiját, hanem számos egyebet is megmértünk. Bár a tesztelt Firestone esetén kaptuk a legszerényebb profilmélységet, hatalmas különbséget (e tekintetben) nem mutatnak az egyes abroncsok. Biztos, hogy senkinek sem ajánljuk azt, hogy csupán profilmélység alapján válasszon gumit, hiszen a legjelentősebb (9,42 mm) profilmélységet mutató Barum Brillantis 2 abroncs rosszabb kopási képet mutatott, mint a szerényebb profilt hordó Firestone. Míg a nyári gumiabroncsok esetén jellemzően 7,5-9 milliméteres profilt mértünk, a télieknél nem tapasztaltunk 9 mm alatti profilmélységet, ami azt mutatja, hogy ökölszabálynak vehetjük azt, hogy 5 mm minden (hagyományos, tehát nem verseny) abroncsból elkoptatható. Az persze már más kérdés, hogy melyik abroncs mennyire kopik, melyiknél hány ezer kilométert jelent ez, meg persze autótól, sofőrtől függő is, hiszen a vezetési stílus, de a futómű esetleges rossz beállítása, sérülése is idő előtt leírhatja a gumiabroncsot. Az remélhetőleg senkiben sem merül fel, hogy nyárra is téli abroncsot vegyen, vagy használjon, mondván, hogy annak eleve nagyobb a profilmélysége, nyáron ugyanis jobban kopik, megég a téli gumi, így egy nyáron használt téli gumi télre már jellemzően − profilmélységtől függetlenül − nem lesz jó tulajdonságokkal rendelkező, miként nyáron sem az − ahogyan azt már számos teszttel bizonyítottuk.

(Forrás: autonavigator.hu / kép: rezulteogumi)