Jump to content

Olcsóbbak lesznek a japán autók?

2017. 07. 19. 10:51

Egyre határozottabban körvonalazódik a Japán és az Európai Unió közötti átfogó szabadkereskedelmi egyezmény. Hogyan hathat ez a hazai autóárakra?

Halad a megvalósulás felé a kereskedelmi korlátok lebontása az Európai Unió és Japán között. A megállapodás nagyon közel van, ezért elgondolkodtunk ennek autópiaci vonatkozásain. Milyen hatása lehet, ha eltűnik a Japánból importált új autókat sújtó 10 százalékos vám?

A lépés a magyar piacon is fontos autókat érinthet, legalábbis a jelenlegi modellek gyártási helye alapján. Az itthon kapható Mazdák nagyrészt Japánban készülnek, kivéve a Mexikóból importált Mazda2-t és a Mazda3-at. Utóbbiból csak a 2,2 literes dízel jön Japánból.

A Toyoták közül többek között a Priust és a GT86-ot, a Nissan palettájáról a hazánkban is népszerű X-Trailt érintheti kedvezően a változás. A Lexusok és a Subaruk mind japánok, a Mitsubishik egy része, ám a Japánból érkező japán autók között a legfontosabb piaci szereplő a Suzuki Swift. Az idei modellváltás óta a Swift ugyanabból az üzemből hajózik át a Csendes-óceánon, mint az új Ignis.

Árcsökkenésre, főleg azonnali kedvezményre nem érdemes számítani, még akkor sem, ha valóban sikerül tető alá hozni a megállapodást. Egyrészt az anyacég lenyelheti a teljes különbséget, mivel az erős jen és a stabilan gyenge forint miatt a Japánból Magyarországra exportált autókon a nyomott hazai újautó-árak ismeretében aligha volt kiugró az árrés az elmúlt években.

Másrészt a 10 százalékos vám hét év alatt épülhet le, a kezdőpont talán 2019 év eleje lesz. Tudni kell, hogy az érintett autóimportőr stratégiáját meghatározza a márka és a modell piaci helyzete is. Ha a modellek szereplése megkívánja, a vámváltozás erejéig mérsékelhető a listaár, elképzelhető akciós kedvezmény, esetleg több árrés biztosítható a márkakereskedő-hálózatnak, amiből az ügyfél kaphat mondjuk garanciahosszabbítást vagy ingyenes karbantartást – vázolta a lehetőségeket a Vezessnek egy japán márka belkereskedelmi szakembere.

Egyelőre tehát annyit mondhatunk biztosra, hogy amennyiben az autó bekerülési értéke csökken, akkor nő a vezérképviseletek mozgástere és utána dől el, kedvezőbb helyzetbe kerülnek-e a magyarországi újautó-vásárlók. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a termékek ügyfélára nagyban függ a pozicionálásuktól, nemcsak a bekerülési áruktól.

A megállapodás kész autók mellett alkatrészekre is vonatkozik. Ez nemcsak a márkaszervizekben vagy más műhelyekben beszerelt pótalkatrészekre igaz, de az Esztergomban gyártott Vitara és az SX S-Cross benzines motorjaira is.

Vannak tehát kérdőjelek és egyelőre az sem zárható ki, hogy mégsem lép életbe a megállapodás, ami azonban nem az autóipari fejezeteken múlna. Az egyezmény ugyanis a nagyvállalatok pozícióját javítaná a fogyasztókkal szemben, megkönnyítené például hormonkezelt húsok és genetikailag módosított élelmiszerek behozatalát Japánból.

(Forrás: vezess.hu)